Spanningsmeters als wapen tegen ongelukken met vrachtwagenbanden

08 januari 2015

Let op: opent in een nieuw venster Afdrukken

Het is de bedoeling dat er bij de grotere terminals in het Rijnmondgebied spanningsmeters en banden pompen komen. “Gebruik ervan is echter niet verplicht”, zegt Monique Monster van Verkeersonderneming Rotterdam. Bij veel ongelukken in Groot Rijnmond zijn vaak vrachtwagens betrokken. En te weinig bandenspanning blijkt één van de boosdoeners. Minder ongelukken betekent minder files.

 

In 2013 zijn 2182 vrachtwagens betrokken geweest bij een ongeval. In 90 procent van de gevallen bleek het om technische mankementen te gaan. Bij 6 procent van de stilgevallen trucks zijn de banden versleten. Vrachtwagens met te lage bandenspanning hebben meer last van slijtage en zo groeit de kans op een klapband.

 

"Vorig jaar is er een onderzoek geweest. De antwoorden op de vraag waarom er zoveel ongelukken door vrachtwagenbanden worden veroorzaakt zijn onder andere de te lage bandenspanning en het rijden tegen bijvoorbeeld stoepranden", legt Monster uit. "Het is de bedoeling dat het aantal incidenten naar beneden gaat. Dat is goed van de doorstroming van het verkeer in het gebied. Er moet van alles aan gedaan worden om dat te bereiken." Het spanning meten en banden oppompen past daar volgens haar goed bij.

 

Tijdens wachten


"Wij zijn in gesprek over hoe dat ingericht moet worden. Het is nog niet in kannen en kruiken”, benadrukt ze dinsdag aan de nieuwstredactie van Transport Online. "Het zou een oplossing kunnen zijn om de spanning te meten en eventueel de banden te pompen tijdens het wachten bij de terminal." Door met de wagen over een drempel te rijden kan meteen de bandenspanning gemeten worden.

 

Gaan de chauffeurs dit in de praktijk vrijwillig doen? Monster: "Dat is lastig te zeggen. Het wordt niet gecontroleerd. Ik denk dat zodra ze de spanning gaan opmeten vanzelf ook de banden oppompen."

 

Betalen

En: "Er is geen onderzoek gedaan waarom de spanning van de banden te laag is. Het kan zijn dat transportbedrijven de bandenspanning van de eigen trekkers in de gaten houden. Maar dat het bij trailers van derden niet altijd gebeurt. Die koppelen ze aan en hebben er minder binding mee."

Het is nog niet bekend wie de kosten gaan betalen. Monster: "Het Havenbedrijf gaat zich hard maken voor dit initiatief. Er zijn gesprekken met verschillende partijen.” En: “Ik ben blij dat wethouder Pex Langenberg het initiatief toejuicht."

 

Mogelijk komt het buiten de terminals ook op andere plekken. "Natuurlijk. Er zijn meer plekken waar veel vrachtwagens komen. We moeten eerst gaan kijken hoe het werkt voordat het verder wordt uitgerold."

 

Bron: Transport-online.nl